Perspectieven

'Echt waardevol hoe je een omgeving creëerde waarin we als groep met zijn allen als vrienden op weg konden gaan en durfden te proberen en leren.'
Deelnemer workshop Lesgeven

 

'Het was voor mij ook nuttig en ik zou zelfs willen spreken van ‘helend’ om een hele dag met zang volgens de Lichtenberger Methode bezig te zijn. Natuurlijk wist ik al veel, maar het is net alsof het kwartje bevestigend op zijn plaats viel en ik daardoor het laatste restje ’vooroordelen over zingen’ achter mij kon laten.'
Toehoorder studiedag


'... daarnaast merk ik dat de workshop van laatst bij jou van alles bij mij in gang heeft gezet: ik zweef tijdens het lesgeven! Heel fijn.'
Deelnemer workshop Lesgeven

 

'Na mijn conservatoriumstudie had ik nog weinig plezier in zingen. Het vijf jaar lang hebben moeten presteren op dat gebied kneep me de keel dicht. Door de lessen met Maarten ontdek ik mijn stem opnieuw, of eigenlijk ontdek ik haar nu pas echt. Ik word gestimuleerd om met de nieuwsgierigheid van een kind op onderzoek uit te gaan in mijn eigen klankwereld en daarbij al mijn zintuigen aan te spreken. Groot plezier en verwondering zijn woorden die de lessen het beste voor mij beschrijven. En dat mijn klank hierdoor ontzettend groeit is een mooie bijkomstigheid.'
Mirre Valkenbrug, zangeres

 

'Wat een fijne dag was het zaterdag! Heel bijzonder om op die manier je stem te ontdekken, te gebruiken en te horen. En ook het betrokken zijn bij en meeluisteren met de anderen was een erg goede ervaring.'

Deelnemer studiedag

 

Frank Groothof beschreef zijn ervaring met de methode in ZINGmagazine februari 2010: 'Als ik zing volgens de Lichtenberger Methode, moet ik mijn stem laten leiden door mijn zintuigen. Ik hoef gelukkig niet meer aan techniek te denken: huig omhoog, naar voren zingen, en wat al niet meer. Het is enorm inspirerend'.

 

Maarten Rienks verzorgde studiedagen op uitnodiging voor:

Zoek je liever een zangpedagoog bij jou in de buurt met kennis van de Lichtenberger Methode vraag dan de officiële lijst met docenten op bij het Lichtenberger Institut of  vraag naar deze informele lijst.

Moeiteloos zingen

Individuele lessen

Individuele lessen zijn bedoeld voor amateurs als professionele zangers die zich willen verdiepen in de Lichtenberger Methode. Vaak zijn stemproblemen of spanning in het lichaam aanleiding voor het volgen van een serie lessen. De methode is geschikt voor zowel klassiek als lichte muziek.

De lessen duren één uur en vinden plaats op de Koningin Marialaan 2 in Den Haag.  

Studiedagen en workshops

De studiedagen zijn opgebouwd uit individuele lessen, waarbij de deelnemers de lessen van elkaar bijwonen. Door aandacht voor het individuele proces komt de methode het best tot z'n recht. Daarnaast draagt het toehoren bij aan de ontwikkeling van de eigen waarneming en bewustwording van klank, wat het zingen ten goede komt

Tijdens de workshops wordt met en in de groep gewerkt. Dit in tegenstelling tot studiedagen waarin het individuele werk centraal staat. Er wordt dus veel gezongen én met elkaar gewerkt. Stimulaties zijn het uitgangspunt, waardoor je beter zicht krijgt op deze bouwstenen van de methode.

Zie Agenda voor de komende studiedagen en workshops.

Studiedag op uitnodiging

Je kan ook zelf een studiedag organiseren, bijvoorbeeld voor je eigen zangleerlingen. Maarten verzorgt de lessen voor een vast bedrag per deelnemer. Hierdoor is het financieel risico voor jou als organisator beperkt.

Workshop op maat

Een workshop op maat kan worden verzorgd voor groepen van 4 tot 30 personen, met een duur van 1 tot 4 uur. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

Een serie van vier korte workshops voor codarts in het kader van een Minor, 2012. Zangers, klassiek en lichte muziek, én instrumentalisten maakten kennis met de Lichtenberger Methode.

Workshop Lichtenberger Methode voor de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen, maart 2010. Korte algemene inleidende workshop van één uur. Groepswerk gecombineerd met enkele individuele 'voorbeeld'-lessen. Afsluitende paneldiscussie met andere workshopleiders.

Workshop als onderdeel van de studiedag 'Lijfwerk en filosoferen', georganiseerd door Het Nieuwe Trivium, 2011. Over de relatie tussen waarnemen en filosoferen.