musiceren - 31 X 2015

Symposium Van klank naar muziek

 

Het symposium van 2014 stond in het teken van pedagogiek. Lees hier over de ervaringen van deelnemers.

 

Meer leren over de Lichtenberger Methode? Meld je aan voor een  workshop of studiedag.

Symposium - van klank naar muziek

Het tweede symposium rond de Lichtenberger Methode was wederom een succes. Met bijna vijftig deelnemers hebben we grenzen verkend, die van de methode maar ook die van onszelf. Er waren weer zeer moedige presentaties en de bereidheid om te delen en onderzoeken tijdens de groepssessies was groot. Hieronder enkele reacties van deelnemers. Daaronder de aankondiging en het programma met toelichting.

'Allereerst wil ik even aangeven dat ik zaterdag genoten heb van het symposium. Goed georganiseerd en interessante sprekers die inderdaad allemaal vanuit eigen ervaringen zich net aan de randen van de Lichtenberger methode begaven mbt de inhoud van de presentatie. Ook ontstonden er mooie discussies in de werkgroepbijeenkomst.'

'Dat was een mooie dag, gisteren!'

'Het was inspirerend en riep ook wel vragen op vandaag. .... Ik herkende er veel in maar vond het toch ook soms wat diffuus, kan je nou wel of niet reguliere zangles met Lichtenberg combineren en werk het dan wel? .... een eerlijke zoektocht dat wel. Waarschijnlijk geen eenduidig antwoord mogelijk, op dat soort vragen...'

'Ik vond het fijn erbij te zijn. De verschillende personen met hun bijdrage vond ik elk inspirerend op hun eigen manier, vooral de afwisseling heel breed georiënteerd, dit vond ik aantrekkelijk. In het bijzonder het vocale ‘vrije spel’ zo zal ik het maar noemen van Christina en Priske, vond ik echt geweldig ! en deed mij daar ook voor mijzelf naar verlangen (‘wil ik ook, meer van dat’). In alles vond ik voor mezelf ook de vraag boeiend: kunnen woorden / taal / articulatie / zo’n ‘alchemistisch’ proces ondergaan dat deze als het ware totaal worden opgenomen in de klank en geen woorden meer zijn. Ik heb zeker ‘stof’ gekregen om voor mezelf verder mee te gaan in mijn eigen zoektocht van klank naar muziek.'

'Het was weer een mooie dag zaterdag j.l.! Ik vond alle bijdragen heel inspirerend, de gesprekken met de collega's onder elkaar mooi en leerzaam (én leuk!), de bijdrage van Hank Milinowski ...  ja, gewoon ja...   In de workshop heb ik in de groep bij Priske gezeten en ik vond het enorm mooi en goed om daar met zoveel 'gelijkgestemden' van elkaar te leren en te horen, inspireren... '

'Wat heb je weer een leuke dag georganiseerd afgelopen zaterdag,dank daarvoor! Goed verzorgd en een hele fijne sfeer! Wat ik wel jammer vond is dat het voor mijn gevoel wellicht iets te vol was qua programma. Misschien 1 spreker minder de volgende keer? Vooral Priske`s aandeel vond ik erg interessant, daar had voor mij wel af en toe wat stilte tussen mogen vallen,want daar werden mijns inziens belangrijke dingen verteld.'

- - -

Het symposium is gewijd aan de vraag hoe je vanuit het zingen van losse tonen tot muziek kan komen. Het is een vraag die veel zangers in de Lichtenberger praktijk bezig houdt. Wat betekent de methode voor mijn uitvoeringspraktijk? Waar vind ik de ruimte in mijn koor om zo te zingen? Op deze vragen en meer proberen we tijdens dit tweede symposium antwoord te vinden. Ervaren collega's, pedagogen en uitvoerende musici, belichten verschillende invalshoeken van de Lichtenberger Methode, in theorie en praktijk. Naast de plenaire sessies worden workshops aangeboden.

Het symposium is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de Lichtenberger Methode.

Programma

Ochtend

Maarten Rienks, Voorbij performance

Saskia Martens, Over tekst en klankbeleving

Niels Kuijers, Werken aan koorklank

Priske Dehandschutter, Over Zingen en Zijn

Middag

Groepssessies

Christina Völtl, Van [a] naar aria

Hank Malinowski, Vrij van woorden

 

Uitgelicht

Maarten Rienks, Voorbij performance. Dialoog

Een korte dialoog over ‘performance’ en de rol van ‘latente instabiliteit’, de doorgeschoten Lichtenberger musicus, en klankgeoriënteerde ‘tips en trucs’ om een lied te lijf te gaan.

Maarten Rienks heeft sinds 2003 een eigen praktijk als stempedagoog. Sinds 1998 volgt hij lessen bij Ingrid Voermans en in 2004 heeft hij de opleiding aan het Lichtenberger Institut afgerond. Naast stempedagoog is Maarten werkzaam als coach, trainer en facilitator gericht op organisatieontwikkeling. Ook binnen die werkzaamheden past hij principes van complexiteit en zelforganisatie toe, zie www.maartenrienks.nl.

 

Saskia Martens, Over tekst en klankbeleving. Interactieve lezing

Saskia Martens is klarinettist en neerlandicus. In 2010 begon ze haar veelzijdige onderneming Kuculemu. Naast het bedenken van nieuwe concepten en werkzaamheden als o.a. artistiek leider van Festival Muziek op de Dommel in Eindhoven, houdt zij zich momenteel veel bezig met het bedenken en schrijven van educatieprojecten. Daarbij probeert zij muziek en tekst op creatieve wijze met elkaar te verbinden. ‘Lol en leren’ is daarbij haar motto. Tijdens haar conservatoriumperiode maakte Saskia kennis met Ingrid Voermans en raakte onder de indruk van de Lichtenberger Methode. Wat het haar heeft gebracht, hoe zij het gebruikt in haar dagelijkse leven en wat tekst voor invloed heeft op je klankbeleving: dat alles laat Saskia je tijdens het symposium aan den lijve ondervinden.

Niels Kuijers, Werken aan koorklank. Groepssessie

Samen klank ervaren en toepassen in een meerstemmig lied. Tijdens deze praktische sessie werkt Niels met de deelnemers van het symposium.

Niels Kuijers dirigeert sinds 1987 diverse koren in Rotterdam en omgeving. In 2007 rondde hij de Fortbildung in Lichtenberg af. Hij gebruikt de Lichtenberg methodiek bij het werken aan de koorklank, die homogeen, boventoonrijk en vrij wordt. Vanuit ‘Klankinitiatief’ organiseert hij met Ineke Nelemans workshops en lessenseries voor groepen in Dordrecht. Vanaf januari 2016 starten zij met de workshop Lichtenbergpedagogiek: ‘hoe geef je les’.Daarnaast zijn zij regelmatig te gast bij koren voor workshops stemvorming. Beiden hebben zij een praktijk voor individuele lessen. Meer informatie is te vinden op www.klankinitiatief.nl

Priske Dehandschutter, Over Zingen en Zijn. Lezing

Zingen: psychologie, emotie en ambacht…symbiose of synergie? Ambacht in waarneming, lichaam en Zijn. Complexiteit van communicerende vaten of simpelweg volgen van de eigen natuur.

Priske Dehandschutter, freelance sopraan en actrice. Als zangpedagoog doceert ze in België aan LUCA school of arts Leuven, in Londen en is ze sinds oktober 2014 verbonden met het Nederlands Studenten Kamerkoor. "Toen ik na mijn conservatorium opleidingen in zang/opera en na tientallen onbeantwoorde vragen rond klankontwikkeling in contact kwam met klank -en waarnemingsgeorienteerd zingen, opende mijn wereld. Ik leerde mij verdiepen in het ambacht van de zintuigen, in de kunst van het Niet weten Niet ingrijpen en bewandelde nieuwsgierig persoonlijke grenzen. Ik ontdekte een subjectieve waarheid en kreeg plezier in het leren zelf." Meer over mij op www.priskedehandschutter.com

Christina Völtl, Van [a] naar aria, mogelijkheden en moeilijkheden. Live studie

Een zangeres aan het werk: een 'live' studie over mogelijkheden en moeilijkheden van het gebruik van Lichtenberg bij het zingen van een (moeilijke) aria. Over het gebruik van de Lichtenberg Methode bij het zingen van literatuur en concerten. Vragen die daarbij spelen zijn: ‘Draait het om vertrouwen of controle bij het zingen van een concert?’ en ‘Gaat Lichtenberg en het klassieke lied/ aria wel samen?’

De Duitse sopraan Christina Völtl studeerde klassieke zang in Duitsland en bij Carolin Watkinson en Roberta Alexander aan het Conservatorium in Rotterdam. Zij volgde lessen en masterclasses bij onder andere Jard van Nes, Marten Koningsberger, Elena Vink en Barbara Hannigan. Op dit moment volgt zij privélessen bij Marjan Kuijper en lessen in de Lichtenberger methode bij Ingrid Voermans. Zij specialiseerde zich in het zingen van hedendaagse muziek. Sinds het 2012 maakt is zij als speler en zangcoach deel uit van ‘The Dutch Factory’. Samen met mezzosopraan Natscha Morsink en pianist Andrew Clark bedenkt en speelt zij kleinschalige theatrale huiskamerconcerten, onder de naam TresonanZ.

Hank Malinowski, 'Vrij van woorden...'. Vertelling

Over de muziek van verhalen vertellen en de betekenis van de Lichtenberger Methode daarin.

Opgegroeid in Hell's Kitchen, Manhattan, studeerde Engelse literatuur en theologie (Washington,D.C. en College Park, Maryland). De liefde hield Hank uit het klooster en bracht hem naar Nederland in 1978 waar hij werkte als begeleider op de eerste methadon bus in Rotterdam. Hij studeerde bij de Institute of Psychosynthesis in Londen, was therapeut en docent. Tot pensioen werkzaam in het Helen Dowling Instituut met kankerpatiënten. In 1989 begonnen met zentrainingen in de traditie van Maezumi Roshi. Bevrijding speelde altijd een grote rol in het leven van Hank. Na zijn pensioen ontdekte hij de Lichtenberger Methode, een nieuwe kans voor ontplooiing van talenten.

 

Dit symposium is een initiatief van Maarten Rienks, www.stemklank.nl en wordt mede mogelijk gemaakt door COS-Rentals, Mirre Valkenburg, Emma Groot en Angelique Schipper.