Pedagogiek - 8 XI 2014

 

Meer leren over lesgeven? Meld je aan voor de Workshop Lesgeven

Symposium - over leren & lesgeven

Het eerste symposium vond op 8 november 2014 plaats en was een succes. Het belang van het thema 'pedagogiek' bleek voor de ruim vijftig deelnemers groot te zijn. Het was een dag met ontroerende sessie, boeiende lezingen en persoonlijke reflecties. Hieronder  enkele reacties van deelnemers. Daaronder de aankondiging en het programma met toelichting.

'De sprekers waren stuk voor stuk boeiende personen en ieder heeft me iets bijgebracht. Persoonlijk werd ik het meest getroffen tijdens de intiemere namiddagsessie waarbij we zelf aan de slag moesten. Dit was een enorm leerrijke ervaring.'

'Ik heb genoten van de dag gisteren! Heel bijzonder om al deze mensen rondom Lichtenberg aan het werk te zien. Ook van de nazit heb ik genoten.'

'Mooi programma. Verrassende ontmoetingen. Altijd bijzonder om Ingrid V. aan het werk te zien en te horen. Maar ook alle andere onderdelen waren zeer waardevol. En het delen van ervaringen met name in de middagsessie was fijn en leerzaam. Voor herhaling en vooral vervolg vatbaar.'

'Het was een geweldig fijne warme ervaring en het smaakt naar meeeeeeeeeer. Je hebt zo heerlijk eerlijk en helder gesproken en jouw aandeel had écht nog een uur langer mogen duren! Heel bijzonder deze ervaring brengt mij iets wat zijn diepte nog niet kent en het zet door...'

'Ik wil ook nog van dit moment gebruik maken om je te zeggen dat de 8e november ook voor mij een hele bijzondere ervaring is geweest! Het was enorm mooi om alle bijdragen van die dag te mogen beluisteren en ervaren. Het heeft in mijn werken met mijn eigen leerlingen enorm versterking en verrijking gegeven en ik heb het gevoel steeds meer 'er in' te zijn en er niet allen maar' naar te kijken'. Ik heb ontmoetingen gehad die dag waar ik niet van had gedacht en die echt oprecht mooi waren. Dank voor dit initiatief!'

- - -

Dit symposium is geheel gewijd aan lesgeven en leren rond de Lichtenberger Methode. Ervaren collega's, pedagogen en uitvoerende musici, belichten verschillende invalshoeken van leren, in theorie en praktijk. Naast de plenaire sessies werken we in kleine groepen, waarbij onder begeleiding les wordt gegeven.

Het symposium is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de Lichtenberger Methode en in leren en lesgeven in het bijzonder.

Programma

Ochtend

Ingrid Voermans, Inleiding & Masterclass

Maria Coolen, Onderwijs aan kinderen

Maarten Rienks, Leren zonder beweegreden

Priske Dehandschutter, Zelfstudie Live!

Edwin van Gelder, "... readiness is all." Over spraak

Middag

Groepssessies

Rob van de Laar, Ervaringen van een hoornist

Plenaire dialoog

  

Uitgelicht

Maria Coolen, Onderwijs aan kinderen volgens de Lichtenberger-methode

In een openbare les zien we hoe spontaan en natuurlijk kinderen reageren op de Lichtenberger methode.

In haar eigen ontwikkeling geschoold door velen, waaronder Rosemary Le Gras-Pierson, oude muziek bij Max van Egmond, Harry Geraerts, René Jacobs, en William Christie. Jard van Nes, romantische scholing, Joep Langenhoff methode Pahn, Ingrid Voermans, en afgestudeerd aan het Lichtenberger Institut in 2004. Maria heeft gezongen in verschillende samenstellingen van kamerkoor tot een eigen barokensemble. Ook solistisch reikt haar repertoire van oud tot hedendaags. Door haar verbondenheid met het onderwijs, 11 jaar voor de klas gestaan met jonge kinderen, is het zingen met kinderen voor altijd een grote inspiratiebron gebleven. Werkzaam als kinderkoordirigente in Helmond aan het Kunstkwartier heeft ze voor het eerst haar ervaringen omtrent het zingen volgens de Lichtenberger-methode in werking gezet met de kinderen! En met succes….. Juist kinderen staan erg open voor deze weg van zingen en kunnen echt voelen en begrijpen wat de klank met hen doet. Dankbaar voor zo veel moois wat kinderen in hun eerlijkheid omtrent de klank kunnen mededelen. Inmiddels wordt Maria in Nederland (Academy of Vocal Arts), België en Zwitserland geregeld uitgenodigd om een cursus te geven aan kinderkoordirigenten volgens de Lichtenberger-methode.

 

Priske Dehandschutter, Zelfstudie Live!

Houd ik het voor mogelijk dat klank vanzelf open bloeit? Ben ik bereid me door een proces van waarneming te laten leiden zonder ingrijpen?

Geen leerkrachten, geen meesters, geen oefeningen, geen commentaar, geen doel. Oor in oor met een akoestische staat van zijn.

Wat ordent mij?

Priske Dehandschutter is freelance sopraan en actrice in de lage landen. Als zangpedagoog is zij sinds oktober 2014 verbonden met het Nederlands Studenten Kamerkoor. Verder doceert ze in Gent en Londen. Meer over Priske op www.priskedehandschutter.com

 

Edwin van Gelder, "... readiness is all." (Hamlet)

Over de spraak van de acteur in wording.

Edwin van Gelder studeerde hoorn en zang aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam. Hij zong o.a. in het Collegium Vocale Gent en Capella Amsterdam en werkte met dirigenten als Philippe Herreweghe, Frans Brüggen en Hartmut Haenchen. Sinds 1997 is hij als docent verbonden aan de Toneel Academie Maastricht en aan de Amsterdamse Toneelschool.

 

Rob van de Laar, Ervaringen van een hoornist, een les en gesprek.

Voor veel mensen is het onbekend dat het leren zingen ook voor instrumentalisten van belang kan zijn. Met minder moeten een intensere klank is de wens van velen. De Lichtenberger methode vanuit de optiek van het podium. Een openbare les en vraag gesprek met hoornist Rob van de Laar.

Rob van de Laar (1987) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgt momenteel zijn studie aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst in Wenen. Van 2008 tot 2013 maakte hij deel uit van het Residentie Orkest, Den Haag. Op dit moment is hij freelancer en remplaceert hij bij verschillende orkesten en ensembles waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Brussels Philharmonic en het Nederlands Blazers Ensemble. Als solist trad hij op met het Brabants Orkest, het Nederlands Studenten Kamerorkest en orkest van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Rob is verbonden aan het NEOS Brass ensemble en was in verschillende kamermuziek formaties te horen op onder andere het Orlando Festival en het Grachtenfestival. In 2014 ontving hij een Prins Bernhard Cultuurfondsbeurs.

 

Maarten Rienks, Leren zonder beweegreden

De erkenning van complexiteit en zelforganisatie bracht in Lichtenberg een ommekeer in de visie op het functioneren van de stem. Een korte lezing over de pedagogische consequenties van deze nieuwe visie.

Maarten Rienks heeft sinds 2003 een eigen praktijk als stempedagoog. Sinds 1998 volgt hij lessen bij Ingrid Voermans en in 2004 heeft hij de opleiding aan het Lichtenberger Institut afgerond. Naast stempedagoog is Maarten werkzaam als coach, trainer en facilitator gericht op organisatieontwikkeling. Ook binnen die werkzaamheden past hij principes van complexiteit en zelforganisatie toe, zie www.maartenrienks.nl

 

Ingrid Voermans, Inleiding & Masterclass

Wie kan verbonden zijn met de leraar zonder verbonden te zijn met de leraar? Samen luisteren zonder samen te luisteren?

Ingrid Voermans (1961) bracht begin jaren negentig de pedagogiek van het Lichtenberger Institut naar Nederland en Vlaanderen. Professionele zangers, instrumentalisten & liefhebbers van de muziek raken vertrouwd met de kunst van het luisteren. Het leren zingen zelf is waar het om gaat, niet wat je eruit krijgt. www.voicelearningcentre.nl

 

Dit symposium is een initiatief van Maarten Rienks, www.stemklank.nl en wordt mede mogelijk gemaakt door COS-Rentals, Mirre Valkenburg, Magda Mendes en Spencer Goemaat.