29 X 2016

Symposium Lichte Muziek

 

Esther Verhagen, Mirre Valkeburg en Marzièh Reyhani over de Lichtenberger Methode en lichte muziek.

 

Voorgaande symposia:

Pedagogiek - 2014

Van klank naar muziek - 2015

 

Meer leren over de Lichtenberger Methode? Meld je aan voor een  workshop of studiedag.

Symposium - lichte muziek

Dit derde symposium rond de Lichtenberger Methode is gewijd aan de vraag of en zo ja hoe de methode en lichte muziek samengaan. De Lichtenberger Methode is tot wasdom gekomen in een klassiek georiënteerd omgeving. Desondanks is voor de klassiek geschoolde zanger aansluiting op de methode niet vanzelfsprekend. Hoeveel meer geldt dat voor zangers uit andere richtingen? Een veel gehoorde vraag is dan ook: ‘Werkt de methode wel buiten het klassieke repertoire?’

Ervaren collega’s, pedagogen en uitvoerend musici nemen ons mee in hun visie op deze vraag. Zij doen dit in de vorm van een masterclass, zelfstudie, demonstraties, lezing en optreden. Daarnaast nemen ze ons mee in een workshop waarbij je zelf aan de slag kan en uitvinden hoe de Lichtenberger Methode en lichte muziek samengaan. 

Het symposium is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de Lichtenberger Methode.

Programma

Ochtend

Mirre Valkenburg, 'De consonant: vriend of vijand?'

Ingrid Voermans, 'Ik doe wat ik wil'

Esther Verhagen, 'Het strottenhoofd heeft geen boodschap aan het genre waarin het zingt'

Middag

Workshops

Marzièh Reyhani, 'De zanger en zijn publiek, een sensorisch collectief?'

 

Aanmelden

Je kan je aanmelden door een bericht te sturen met vermelding van je naam, telefoonnummer naar .

Het symposium begint om 9:30 (inloop vanaf 9:00) en eindigd om 16:00, waarna er gelegenheid is om samen een drankje te nuttigen. Deelname kost 115,- Euro.

Het symposium vindt plaats in het Atrium van COS, Helenastraat 8, Den Haag.

 

Uitgelicht

Marzièh Reyhani, De zanger en zijn publiek, een sensorisch collectief? Lezing en optreden met gitarist Henk Sprenger

Welke meerwaarde heeft ons publiek bij het zingen, welke wederzijdse sensorische uitwisseling vindt er plaats tussen ons en ons publiek. Wat schenken wij elkaar? Marzieh Reyhani deelt haar ervaring rond deze vragen en neemt ons mee in dit onderzoek. Onder begeleiding van gitarist Henk Sprenger.

Marzièh Reyhani is zangeres en zangpedagoge; zij studeerde in 1999 af aan het Amsterdams Conservatorium en rondde in 2007 de opleiding in de Lichtenberger Methode af. Sinds 2003 geeft Marzièh privéles volgens de Lichtenberger Methode in haar praktijk Klankatelier te Leusden en in 2006 is zij begonnen met het geven van workshops en trainingen in deze methode aan particulieren, koren en bedrijven aldaar en op lokatie. Als zangeres trad Marzieh op in de Nederlandse theaters met haar Braziliaanse formatie Dirindi waarmee zij de CD's  “Cantar do Jobim” en "Esse Samba" maakte. Zij maakt nu plannen voor een nieuwe Braziliaanse band. Daarnaast begon Marzièh haar acteerdebuut in 2008 aan de zijde van theatermaker Frank Groothof op de planken tijdens familievoorstellingen van "Porgy & Bess" door het hele land.

 

Maarten Rienks, Initiator, organisator en gastheer van dit symposium

Een symposium om samen te komen en samen leren. In dialoog, luisterend, reflecterend. Niet wetend, kwetsbaar en wijs.

Maarten Rienks heeft sinds 2003 een eigen praktijk als stempedagoog (www.stemklank.nl). Sinds 1998 volgt hij lessen bij Ingrid Voermans en in 2004 heeft hij de opleiding aan het Lichtenberger Institut afgerond. Maarten verzorgt individuele lessen, workshops, studiedagen en symposia gebaseerd op de Lichtenberger Methode. Daarnaast is Maarten werkzaam als coach, trainer, gespreksleider en facilitator gericht op ontwikkeling van mens en organisatie, zie www.maartenrienks.nl

 

Mirre Valkenburg, De consonant: vriend of vijand? Zelfstudie met Argentijns repertaoire

Heerlijk bij Lichtenberg, alleen maar klinkers zingen! Daar willen we wel verblijven. Maar als we een lied gaan zingen kunnen we niet om de medeklinkers heen. Hoe ga je daar mee om? Kunnen we de ruis van de consonanten juist als stimulatie gebruiken? Kan de consonant, waarmee we als zanger vaak op vijandige voet leven, vriend worden? Ik heb geen idee, maar het is een onderzoek waard. Een zelfstudie met een stuk uit het Argentijnse repertoire, in interactie met de toehoorders.

In de workshopronde zetten we het onderzoek voort. Met iedereen (die wil) wordt er individueel een deel van een stuk dat zij goed kennen behandeld. Gewoon alleen toehoren mag natuurlijk ook.

Mirre Valkenburg studeerde af op de Latin afdeling van Codarts, Conservatorium van Rotterdam. Zij studeerde daar zang bij Connie de Jongh. Sinds vijf jaar volgt zij lessen en workshops in de Lichtenberger methode bij Maarten Rienks. Op het podium durft Mirre steeds meer de klank te volgen zonder ingrijpen en ook uit haar lespraktijk is de Lichtenberger methode niet meer weg te denken. De weg van klinker naar lied begint zich ook daarin steeds meer te ontvouwen.

Esther Verhagen, Het strottenhoofd heeft geen boodschap aan het genre waarin het zingt. Demonstratieles

Aan de hand van een demonstratie met leerling Sam Saxton laat Esther Verhagen zien hoe zij de Lichtenberger Methode toepast in de lichte muziek.

Esther studeerde in 1996 af aan het Maastrichts Conservatorium, in de richting Lichte Muziek. Na allerlei omzwervingen, via musical en allerhande technieken EVTS, CVT ,na honderden optredens en stembandknobbels, kwam Esther in 2007 in contact met Ingrid Voermans. Pas daar vond Esther het gemak en plezier, maar vooral het contact met zichzelf in klank, terug. In april 2016 heeft zij de opleiding in Lichtenberg afgerond. Esther heeft een zangpraktijk in Haarlem, genaamd Praktijk voor Vrijer Zingen en Spreken. www.vrijerzingen.nl

Ingrid Voermans, Ik doe wat ik wil. Masterclass met fujara-speelster Raphaela Danksagmüller

Kan ik ?

innerlijke impulsen trotseren

vrij opereren

kiezen uit alternatieven

Zal ik ?

voldeed ik aan de wetten van anderen

Moet ik ?

was er een realiteit waar tegen ik me niet verzetten kon

was er een innerlijke dwang die ik niet laten kon Raphaela

Raphaela Danksagmüller werd geboren in Oostenrijk. Zij voltooide haar studie blokfluit aan de Wiener Hochschule für Musik und Darstellende Kunst cum laude, waarna ze haar studie voortzette aan het Conservatorium van Amsterdam bij Walter van Hauwe. Vervolgens studeerde Raphaela duduk bij Gevorg Dabaghyan in Yerevan, Armenië. Als solist en lid van verschillende ensembles concerteert de fluitiste in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Raphaela koestert een diepe fascinatie voor traditionele muziekinstrumenten, in het bijzondere herdersinstrumenten zoals de Armeense duduk en de Slowaakse fujara. De puurheid en betoverende klankspectrum van deze instrumenten vormen haar grootste inspiratie tot het musiceren. Naast uitvoerend musicus is Raphaela gediplomeerd haptotherapeut en gespecialiseerd in het begeleiden van musici. www.ensemblezerafin.com, www.resonare.nl

Ingrid C.M. Voermans (Den Haag, 15 mei 1961) is een leerder stemme gespecialiseerd in de kunst van het luisteren. Begin jaren negentig werd zij de nestor van de Lichtenberger methode in Nederland en Vlaanderen. Na haar dirigeren aan de Koorschool Schola Cantorum (2000), het parochiekoor van Ars (2012), lesgeven aan de Leidse Hogeschool afdeling Logopedie (1995) gaf zij de voorkeur aan individueel samen werken. In contact met sinoloog Prof. Kristofer Schipper (2007) is haar werk veranderd door inzicht in de traditie van het taoïsme. In contact met psycholoog Prof. Franz Ruppert (2013) is het werk verdiept door inzicht in de zanger, zijn trauma en zijn overlevingsstrategieën.

Dit symposium is een initiatief van Maarten Rienks, www.stemklank.nl en wordt mede mogelijk gemaakt door COS-Rentals, Rowin Dons, Emma Groot en Licia van Wijngaarden.