Lichtenberg

Het Lichtenberger Institut is vernoemd naar het plaatsje Lichtenberg. Lichtenberg ligt 22 km ten zuidoosten van  Darmstadt (midden-Duitsland).

 

Boeken

Der Sänger auf dem Weg zum Klang, Gisela Rohmert, 1996. Beschrijving van de Lichtenberger methode door de grondlegger ervan. Het boek is niet meer verkrijgbaar. Deelnemers van studiedagen en workshops kunnen een vertaling van het boek (deel I) opvragen.

 

Erkenntnisse aus theorie und praxis der physiologie des singens, sprechens und instrumentalspiels, Band I (2015), II (2016) en III (2017), Gisela Rohmert, Martin Landzettel. Nieuwste publicaties van het Lichtenberger Institut.

 

Klassieke Zangtechniek - Wim Ritzerfeld, 2008. Heldere en actuele beschrijving van de werking van de stem. Beschreven zangmethodiek wijkt af van de Lichtenberger methode.

 

In beeld

Muziek in het brein - Scherder

'Communicating with the sole'

Laryngoscopy - James Thomas

Heesheid - James Thomas

Werking van de stem - VRL

Laserprincipe  - TEQ

Kitharodie 

OrpheusDer 'Vater aller Gesänge', der Erfinder der   Kitharodie (das bedeutet, daß sich der Sänger auf der Kithara selbst begleitet), der Größte in dieser Kunst, das ist Orpheus'.  Gisela Romert, Der Sänger auf dem Weg zum Klang, 1996.

 

 

Radio-interview Gisela Rohmert, grondlegger van de Lichtenberger Methode.

 

'Een kind dat de hele dag kan schreeuwen zonder een schorre keel te krijgen, zo volmaakt is zijn harmonie!'

Zhuang Zi, vertaald door Kristofer Schipper

 

De Lichtenberger Methode kent vele paradoxen. Wie zich verdiept in de Taoïstische filosofie kan daarin aardige overeenkomsten vinden. Kristofer Schipper over Taoïsme, Zhuang Zi en China

 

 

 

Achtergrond - Lichtenberger Methode uitgelicht

Hieronder vind je een overzicht van korte artikelen over de Lichtenberger Methode.

Een functionele stempedagogiek

Een inleidend artikel van Ingrid Voermans waarin de belangrijkste facetten van de methode aan de orde komen. Lees

Zangersformanten 1

Over de drie zangersformanten die door de Lichtenberger Methode worden beschreven. Ingezonden brief als reactie op het artikel `Pavarotti versus Domingo' in de NRC (W, M, 27/28 december) over het belang van het manipuleren van formanten. Lees

Zangersformanten 2, zin en onzin van de Gulden snede en reeks van Fibonacci

Over de (bedenkelijke) betekenis van de Gulden snede in het Lichtenberger Methode. Geschreven n.a.v. het boek 'De ontstelling van Pythagoras' van Albert van der Schoot. Lees

Buis van Eustachius onderdeel aanzetstuk

De buizen van Eustachius, die net als het strottenhoofd als ventiel werken en in hun primaire functie alleen openen bij gapen en slikken, kunnen tijdens het zingen ‘gedifferentieerd’ openen ... Lees

Introversie voordelig binnen klankgeoriënteerde stempedagogiek

Introverte mensen, mensen die meer gericht zijn op de subjectieve innerlijke wereld, hebben het makkelijker in de klankgeoriënteerde stempedagogiek. De verleiding is groot om tot die conclusie te komen na lezing van het artikel 'Wat zegt uw speeksel over u?'... Lees

Lichtenberger Methode versus Rabine-Methode

Het is interessant deze twee methoden te vergelijken omdat de grondleggers ervan begin jaren tachtig hebben samengewerkt in een wetenschappelijk onderzoek naar de samenwerking tussen de ware en de valse stemplooien, en de invloed van bepaalde lichaamshoudingen, lichaamsbewegingen en mentale training op het functioneren van het strottenhoofd. ... Lees

Horen en hoge frequenties: Lichtenberger versus Tomatis

Het ontwikkelen van het gehoor als middel om de stem beter te gebruiken is ook te vinden bij de methode van Tomatis. Dit artikel gaat in op de overeenkomsten en verschillen tussen beide methoden. Lees

Ventielfunctie van de ware en valse stemplooien

Het strottenhoofd kent twee ventielen, twee paar stemplooien, die de ware en de valse stemplooien worden genoemd. Deze stemplooien bevinden zich boven elkaar. Onder zitten de ware stemplooien die in trilling worden gebracht bij stemgeving. De plooien daarboven hebben de functie van bovendrukventiel. ... Lees

Waarnemen en spelen

Gister sprak ik uitgebreid met Lidy Stoelinga, gepensioneerd docente lichamelijke opvoeding. Ik had Lidy eerder ontmoet tijdens een cursus die ik verzorgde over wilskracht. Tijdens een pauze kwamen we aan de praat over haar werk. Al snel werd duidelijk dat zij niet ‘zo maar’ een gymjuf is geweest, ... Lees

Terug naar Achtergrond